Thursday 25 April 2013

Peperangan Media Baru di Putrajaya


Husam Musa yang bertanding dua kerusi iaitu Parlimen Putrajaya dan DUN Salor mengakui tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk berkempen kepada kedua-dua rakyat di kawasan berkenaan.  Dalam usaha untuk menawan Putrajaya, pada 16 April di ‘foodcourt Presint 8 iaitu empat hari sebelum penamaan calon, Husam telah menggerakkan seluruh jentera dan pengamal media baru PR seperti facebooker, blogger, twitter. Kempen juga dibuat melalui medium 'WhatsApp',  sms blast kepada ‘handphone’ pengundi berdaftar dan petikan video yang diupload melalui youtube.  Sidang video “online” juga dibuat melalui saluran media  “ustream”. 
  
Husam menyedari bahawa kempen dalam usaha meraih undi di Putrajaya memerlukan kempen secara agresif dibuat melalui media baru kerana lebih 80% kediaman di Putrajaya melanggan kemudahan internet. Husam juga maklum, berdasarkan statistik  60% atau 9,400 pengundi adalah golongan muda di bawah umur 40 tahun yang tegar melayari internet dan media baru.  Golongan ini juga adalah pengguna tegar telefon pintar “smartphone” seperti iPhone, Samsung Note II,  Tablet PC yang boleh mengakses maklumat di mana jua.  Teknik pengunaan media baru dalam berkempen dimulakan dengan berkesan oleh Barrack Obama semasa berkempen untuk menjadi Presiden Amerika.


Kempen secara konvensional iaitu pendekatan ceramah kelompok kurang berkesan di Putrajaya, kerana majoriti penghuni kuaters tidak suka diganggu “privicy” mereka setelah balik bertugas dari pejabat.  Ceramah kelompok lebih sesuai untuk kaum ibu di kampong-kampong tradisional dan luar bandar.  Ceramah besar pula seperti yang berlangsung beberapa hari lepas, kelihatan berjaya dengan mengundang Mat Taib sebagai penceramah jemputan. Dari segi angka pengunjung mungkin baik tetapi hanya 2-5% sahaja yang hadir adalah pengundi Putrajaya.   Undian di atas talian atau “online pool” juga tidak menggambarkan kedudukan sebenar di lapanagan kerana pengundian yang dibuat tidak kredibel dan akademik. Status pengundi tidak dapat dipastikan siapa mereka dan pengunjung sesebuah portal, web atau facebook itu penyokong mereka, sudah pasti pool itu condong kepada puak mereka. Justeru itu, penulis tidak percaya langsung dengan “online pool” yang tidak akademik!

Sekiranya Husam menyangkakan boleh memenangi kempen menggunakan media baru di Putrajaya, sebenarnya beliau silap. Beliau hanya menggerakkan jentera media baru di Putrajaya mulai 16 April yang lepas dan sebelum itu yang wujud hanya blog PAS Kawasan dan Dewan Pemuda PAS Putrajaya sahaja. Blog Cabang PKR Putrajaya pula sudah lama tidak aktif.  Berbanding dengan BN, sebenarnya Putrajaya merupakan kubu kuat media baru UMNO sejak lama sebelum itu.  UMNO Bahagian mempunyai portal yang interaktif dibantu dengan jentera media baru Pemuda UMNO Bahagian, Unit Media Baru (UMB) Pemuda UMNO Malaysia yang sememangnya berkubu di Putrajaya. Ramai blogers, facebookers, twitter, sms blast dan lain-lain jentera BN/UMNO sedang berlegar dan berperang hebat dan berkubu di Putrajaya.  

Dilengkapi kemudahan kemudahan perkakasan ICT yang moden dan canggih serta semangat juang pemain media baru jentera UMNO Putrajaya, sebenarnya tidak mudah Husam dan jenteranya hendak memperlekehkan dan menumbangkan Ku Nan.  Serangan siber Husam tidak mampu menggoncang kredibiliti Ku Nan kerana mampu ditangkis dengan mudah oleh jentera siber UMNO Putrajaya.  Ku Nan juga mampu menggerakkan jentera UMNO secara  konvensional dengan lebih berkesan seperti pemasangan bendera, poster, pengedaran risalah dan bahan kempen kerana mempunyai jentera yang mencukupi dan terlatih sejak UMNO ditubuhkan 2004. 


No comments:

Post a Comment